Taalbad is speciaal opgezet voor leerlingen die moeite
hebben met vloeiend of begrijpend lezen. Want moeite met leren lezen kan de
schoolprestaties ernstig belemmeren. Het is daarom belangrijk om zo vroeg
mogelijk lees- en/of spellingsproblemen te ontdekken en te begeleiden.
Moeilijke start in
groep 3
Bij een leerling die moeite heeft
met lezen en spellen hoeft er geen sprake te zijn van dyslexie. Toch zijn dat
wel vaak de eerste signalen die door ouders en school worden opgemerkt en die
mogelijk de aanwezigheid van dyslexie verraden. Dit gebeurt veelal in groep 3.
Soms blijkt al na een paar weken dat een kind de groep niet kan bijbenen. Het
enthousiasme waarmee het aanvankelijk de klas in huppelde verandert dan in
tegenzin.
Doelgroep
Taalbad richt zich op basisschoolleerlingen waarbij het
leespoces op school niet volgens verwachting verloopt. Leerlingen die moeite
hebben met leren lezen en spellen hebben extra oefening nodig! Taalbad geeft
leerlingen in een vroeg stadium gerichte aanpak en ondersteuning bij het leren
lezen en spellen. Het in een vroeg stadium
starten met gerichte aanpak, geeft een grote kans op succes.
Motivatie en
succeservaringen
Bij de specifieke instructie en begeleiding om beter te
leren lezen en spellen, is er volop aandacht voor de sociaal emotionele kant.
Na een diagnostisch gesprek wordt er in samenspraak met de leerling een plan
van plan van aanpak opgesteld, waarbij leesmotivatie en succeservaringen
centraal staan. Door de individuele aandacht en het gebruik maken van de
interesses van de leerling, neemt het zelfvertrouwen toe en boek hij/zij
vooruitgang. RT-Bureau gebruikt het Protocol Leesproblemen en Dyslexie als
leidraad voor de begeleiding voor deze leerlingen.
Weetje
Wist u dat goed kunnen lezen en spellen een voorwaarde is
voor succesvol leren?
Begrijpend lezen
In groep 3 leren de leerlingen woordjes lezen en al snel
volgen er ook korte zinnen. Naarmate de leerlingen ouder worden, wordt de focus
steeds meer gelegd op het echt leren begrijpen van de tekst. Begrijpend lezen
is een denkproces.
Het gaat niet alleen om het technisch lezen, maar ook het
denken over wat is gelezen en het leggen van relaties.
Om te lezen met begrip is kennis, woordenschat en het
aanleren van leesstrategieën van belang. Begrijpend lezen speelt ook een
belangrijke rol bij vakken als rekenen (verhaaltjessommen) en wereldorientatie.
RT-Bureau biedt leerlingen gerichte ondersteuning om te komen tot meer
leesbegrip.
Dyslexie
Als een leerling ondanks
gerichte oefening en begeleiding niet voldoende vooruitgaat met lezen en/of
spellen, kan er sprake zijn van dyslexie. De meeste kinderen met dyslexie leren
uiteindelijk wel lezen, maar blijven trager lezen. Kinderen met dyslexie
hebben, ook als zij extra hulp krijgen, moeite met het foutloos en vlot leren
lezen en spellen.
Aangesloten bij de Landelijke Beroepsvereniging Remedial Teachers